OV-A logo

  • Projekty
    • rodinné domy
    • byty/hotely
    • administrativa/komerce
    • sport/vzdělání
    • město
    • rekonstrukce
    • interier
  • O nás
    • Publikace
    • Ocenění
    • Lidé
  • Kontakt
  • English
  • ikona Facebook
  • ikona Instagram

Komplexní řešení dopravního terminálu Úvaly

Úvaly, 2021

Facebook ikona Twitter ikona Zavináč

Vítězný návrh autobusového terminálu v Úvalech. Autobusový terminál jako městská stavba.

Navrhli jsme autobusový terminál, který je abstraktní sochou stojící vedle nádraží. Litery nápisu jsou zjednodušeny v maximální míře a nápis je čitelný až na druhý pohled. Organizace dopravy je založena na objízdné trase autobusů okolo terminálu. Čtyři zastávky aktivní blíže k nádraží, s flexibilní možností uspořádání výstup/ nástup a pět odstavných pro čekání. Nový autobusový terminál má potenciál přispět k rekultivaci lokálního dopravního uzlu a významně zlepšit jeden z důležitých veřejných prostorů města Úval. Spádová stanice linek veřejné hromadné dopravy bude nejen místem přestupu na vlak, ale může se stát i prostorem k sousedskému setkání. Synergie přestupní stanice autobusového terminálu a železniční stanice generuje množství pohybu lidí, který vytváří příležitost pro uměřený obchodní parter.

Pozemek podél trati dlouhý přes čtyři sta metrů rozděluje Úvaly na dvě nestejné části. Zlepšení cesty podél trati přispěje k lepšímu propojení obou částí. Atmosféra nových veřejných prostorů může přinést novou kvalitu s potenciálem pro sousedská setkání.

Prostorový koncept vychází z idey střídání plných a prázdných prostorů, prázdné pro zastavení, kavárny s občerstvením, dětské hřiště, lavičky jen tak a nově vysázené aleje stromů, plné pro stavby.

Zastřešení terminálu je navrženo jako jednoduchá konstrukce železobetonové střechy umístěné na stěnových pilířích. Ty v symbolické rovině obsahují abstrahovaný název města a přidaný význam prozrazují až na druhý pohled. Jednotlivá písmena jsou maximálně zjednodušeny do základních kubických objemů, které nebudou bránit realizaci. Oblé zakončení na obou stranách terminálu dodává stavbě ucelený, dokončený výraz a aspiruje tak na to stát se jednou z městských staveb. Tvar křivky je odvozen z pohybu vlečné křivky autobusů.

Na severní straně je v řešeném území navrženo odstavné parkoviště o kapacitě cca 90 stání P+R včetně imobilních stání, míst pro rodiny s dětmi a stání pro nabíjení elektromobilů. Při ulici Jiráskova jsou navrženy dva zálivy pro parkování K+R, přístřešek pro parkování kol.

V rámci návrhu zeleně doplňujeme stromořadí podél ul. Jiráskova v severní části u parkoviště P+R. Plocha pro stání na parkovišti je navržena z vegetační dlažby, která umožňuje lepší vsak dešťových vod. Mezi parkovacími stáními jsou navrženy stromy, které poskytují stín a zlepšují přehřívání ploch. Bosket mezi nádražní budovou a objektem rozvodny nabízí stinné místo k čekání a odpočinku. Mezi stromy jsou navrženy lavičky, židle se stoly a hrací prvky pro děti. V jižní části území je navržen park se zpevněnou a vegetační dlažbou doplněný lavicemi se stoly a pítkem.

Autor:
Jiří Opočenský, Štěpán Valouch

Spolupráce:
Romana Bedrunková, Ondřej Králík, Jakub Masný, Viktor Žák

Investor:
Město Úvaly

Místo:
Úvaly

Architektonická soutěž:
1. místo